Arnhem

Geschiedenis Sinds 1880 reden er in Arnhem trams op normaalspoor, geëxploiteerd door de Arnhemsche Tramweg-Maatschappij. Vanaf 1910 werd de eerste paardentram ingezet op Kaapspoor. Geleidelijk aan werden de paardentrams vervangen door electrische trams en kwamen er uitbreidingen, waardoor er 4 tramlijnen door Arnhem reden. In de loop der jaren kwamen er enkele tramlijnen bij en […]

Geschiedenis

Sinds 1880 reden er in Arnhem trams op normaalspoor, geëxploiteerd door de Arnhemsche Tramweg-Maatschappij. Vanaf 1910 werd de eerste paardentram ingezet op Kaapspoor. Geleidelijk aan werden de paardentrams vervangen door electrische trams en kwamen er uitbreidingen, waardoor er 4 tramlijnen door Arnhem reden. In de loop der jaren kwamen er enkele tramlijnen bij en werden er enkele opgeheven.

Begin jaren zeventig kwam er een terugslag in het trolleybusnetwerk van Arnhem; een klein deel werd omgezet naar goedkopere dieselbussen. Ook dacht men na om het trolleynetwerk helemaal op te heven; gelukkig kwam het zo ver niet. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot om de meerkosten ten opzichte van dieselexploitatie op zich te nemen. Daardoor ontstond voor het GVA weer ruimte voor verdere investeringen. Dat mondde uit tot vernieuwing van de versleten bovenleiding, en in 1997 werd lijn 3 verlengd naar Het Duifje, met een zijtak. Beide eindpunten werden om-en-om gereden. Een jaar later kreeg lijn 3 aan de andere kant een nieuwe zijtak; namelijk naar ’t Cranevelt. Twee jaar later werd deze verlengd naar dierentuin Burgers’ Zoo om daar ook mensen te vervoeren.

In de jaren tachtig werd er opnieuw uitgebreid; via de in 1977 in gebruik genomen Roermondspleinbrug (nu “Nelson Mandelabrug”) werd lijn 9 aangelegd naar De Laar West. Enkele jaren later werd lijn 5 verlengd naar Holthuizen/Vredenburg. In de jaren negentig ging het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) samen met Gelderse Streekvervoers Maatschappij (GSM) over in de Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM). Drie jaar later fuseerde GVM samen met TET naar Oostnet. Nog eens drie jaar later ontstond hieruit Connexxion. Er waren plannen om het trolleybusnetwerk weer grondig aan te passen; hierbij stond ook opheffing van het trolleynetwerk op het programma. Er kwam gelukkig een HOV-plan, genaamd Trolley 2000. Dit stond garant voor nog minimaal 50 jaar als Arnhem Trolleystad, maar er moest wel flink gesnoeid worden in het huidige trolleynetwerk; lijn twee (Hoogkamp – Holthuizen – Vredenburg) werd geschrapt in 1997, en de zijtak naar Immerloo op lijn 3 verdween twee jaar later. Tegelijk kwam ook lijn 7 in dienst, die de nieuwe wijk Rijkerswoerd via winkelcentrum Kronenburg verbond met het centrum van Arnhem. Ook zouden er nieuwe gelede lagevloer-trolleybussen moeten komen, en aparte busbanen. Er werden nieuwe trolleybussen besteld van het type Berkhof Premier AT 18 en de Van Hool AG300T.

In 2002 werd het gehele lijnennet opnieuw georganiseerd. Lijn 5 werd verlengd naar De Laar-West en lijn 7 werd verlengd naar Geitenkamp. De lijn tussen Geitenkamp en De Laar-West werd opgeheven. Ook werd lijn 1 aangepast; deze ging rijden vanaf Oosterbeek naar Het Duifje, en lijn 3 ging rijden vanaf Burgers’ Zoo/Alteveer naar Velp.

In 2008 werd besloten om het bestaande trolleynetwerk richting Hoogkamp weer te gaan gebruiken. In de zomermaanden van 2009 werd de bovenleiding opgeknapt waar nodig, en deels opnieuw aangelegd. In september 2009 reden er twee dagen weer trolleybussen op lijn 2 in het kader van 60 jaar trolleybussen in Arnhem, maar pas in augustus 2010 was de terugkeer definitief.

Anno 2012 zijn er vijf trolleylijnen in Arnhem:
Lijn 1: Station Oosterbeek – Centraal Station – Het Duifje
Lijn 2: Centraal Station Arnhem – Hoogkamp
Lijn 3: Alteveer/Burgers’ Zoo – Centraal Station – Velp
Lijn 5: Presikhaaf/Elsweide HAN – Centraal Station – De Laar West/Schuytgraaf
Lijn 7: Geitenkamp – Centraal Station – Rijkerswoerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *